Bredbandsbolaget

Alldeles nyss, kl 20:20 kom sms om att driftstörningen på TV tjänsten är löst. Jag har testat och fick igång TV:n utan problem. Får ni inte igång den, starta om modemet. Hjälper inte det, kontakta kundtjänst.

 

Vid 19-tiden ikväll upptäcktes ett större problem med TV tjänsten. Problemet berör relativt många hushåll. Teknikerna har satt i gång felsökning och man arbetar hårt för att lösa problemet. Alla som ringt in och anmält, får ett sms när problemet är löst. Innan man hittat orsaken, är det svårt att ge en prognos för när det kan  vara avhjälpt.

TV

I morse vid 10-tiden fanns det tidigare kända felet med hackande TV kvar. Det berörde de allra flesta hushållen, dock  i varierande omfattning och svårighetsgrad..Vid 17-tiden i eftermiddags  fick jag information om att man gjort en justering av vår TV anslutning, för att minska TV problemen, det innebar dock inte att man löst problemet helt, bara minskat det, framförallt  för de värst drabbade. Jag vet inte om det är denna justering som orsakat kvällens problem. Våra boxar är av en helt ny sort och det har visat sig att dom hade svårt att hantera kanaler, det felet löstes förra helgen. Problemen med hackande, fryst o nedsläckt bild har annan orsak. BBB räknar med att kunna lösa det, men har svårt att ange hur lång tid det kan ta.  Att vi får in Västnytt i stället för ABC- nyheter kommer att lösas kommande vecka.

Öppna ärenden

Antalet öppna ärenden sjunker.

Vid 10 tiden fanns det totalt 17 öppna ärenden (vi är 268 hushåll), bland dessa fanns allt från behov av hjälp m tex föräldrakontroll av TV.n,  till fel av mer allvarlig art som tex inte fått utrustning eller  inte kommit igång alls. BBB har kontakt med samtliga där det finns  problem.

Skruv genom vägg

Har drabbat boende i gula radhusen. De flesta är åtgärdade och resterande, f.n. 2 kända, åtgärdas på måndag. Den som har fått sin vägg genomskruvad och inte har anmält det, måste anmäla omgående till erik.berglund@huawei.com  för åtgärd på måndag/tisdag. De som fått sin vägg lagad har rapporterat att lagningen är proffsigt utförd.

 

Utringning

Det stora utringningsarbetet är avslutat. Det finns 70 kunder som BBB inte lyckats nå, pga att vederbörande inte svarat. I sådana fall ringer BBB max 3 ggr. Sedan har kunden möjlighet att ringa in själv. Det är alltså bättre att ringa in själv än att vänta på att bli kontaktad om man har ngn tjänst  som inte fungerar. Det gäller alla fel utom den hackande TV tjänsten o Västnytt, som är generella.

Det finns fortfarande 7-8 kunder som av olika anledningar inte har utrustningen på plats. Till dem fortsätter man att ringa.

 

Router

Det kommer frågor om det finns en mindre router. Det gör det inte och det går inte att byta ut routern mot annan typ.

 

Fakturor

Det har gått ut felaktiga fakturor, bl a gällande startavgift och avgift för tjänster som inte fungerar. BBB har fått veta detta och ser till att kreditering görs och att misstaget inte upprepas. Vi skall alltså inte behöva beivra fakturorna

 

Till slut

Har du kvarstående problem med någon tjänst (utom hackande TV o Västnytt), måste du ringa kundtjänst 0770-777 000!  Annars finns risk att BBB tror att felet är avhjälpt. Både BBB och vi önskar ju att vi skall kunna stänga alla ärenden snart och komma upp i full och felfri drift

Jag ber om överseende med det något hackiga informationsflödet i denna uppdatering. Den beror på att det kom ny information vid ett par tillfällen medan jag skrev. (skrivet av Ylva N)