Bredbandsbolaget

I fredags, 17/10 gjordes en uppgradering av bandbredden från 1 Gbit till 10 Gbit, i BBBs huvudkabel som går från deras station i Äppelviken till Samfällighetens huvudswitch. Syftet med detta är att öka stabiliteten och höja kvalitén f.a. i internet- och TV tjänsterna.

Västnytt ligger kvar som lokal nyhetskanal på SVT och TV4. På SVT HD och TV4 HD ligger ABC som lokal nyhetskanal. BBB arbetar med felsökning men tydligen är det svårt att komma tillrätta med att “lokalkanalerna skickas ut till fel städer”. (citat)

Kundtjänst vill fortfarande ha kontakt med dom hushåll som inte är i full drift. Efter vad man vet är det nu ett mindre antal som har kvarstående problem.

Felaktiga fakturor skickas fortfarande ut. Enligt tidigare information skall inte varje enskilt hushåll behöva bestrida dom. Eftersom dom fortsätter att komma, rekommenderar styrelsen att medlemmarna ringer kundtjänst/fakturainformation, som ett komplement till det övergripande bestridandet. Vi skall betala 1 st frakt om 96 kr, inga startavgifter för någon av tjänsterna i grundutbudet (Bredband 100/100, TV T1 bas och Telefon mini). Den  som har beställt tilläggstjänster betalar dessa enligt prislista. Det är lätt att ansluta till autogiro via BBBs hemsida, för att slippa fakturaavgift på tilläggstjänsterna.

För små skåp. I många bostäder är IT skåpen för små för att rymma den nya utrustningen. BBB har informerat om att dom inte åtar sig att byta skåp eller göra några större förändringar. Det går inte att byta ut routern och BBB kan inte byta ut adaptern. Däremot har dom har erbjudit sig att komma med råd om hur problemet skall kunna lösas. P.g.a. sjukdom hos ansvarig på BBB har vi inte fått någon ny information än. Det som hittills är sagt, är att det går att byta ut kablarna (till TV, tele o dator) mot kortare sådana med samma kapacitet. T ex skulle Ownits gamla kablar gå att använda.  Däremot går det inte att använda Ownits adapter, den har för låg kapacitet. Förslaget hittills har varit att köpa en kort  skarvsladd och koppla in adaptern i den. Dessa åtgärder skulle i de flesta fall räcka för att kunna stänga skåpen. Detta är således den information som finns i  ärendet för närvarande.

Trygghetsvandring

Stadsdelsförvaltningen ordnar en trygghetsvandring onsd. 26/11 kl 17.00. Syftet är få en uppfattning om hur säkerheten i området kan ökas, genom t.ex belysning. Samling framför Klockhuset.

Omskyltning

Den omskyltning som beslöts på föreningsstämman pågår. Den beräknas vara helt färdig i vecka 43.

De Geerparken

En säkerhetsinspektion av lekredskapen skall göras mån 20/10. Inspektionen utförs av auktoriserad besiktningsman.

De tre stora lönnarna

som vi har på området skall beskäras av fackman ons 3/12. Träden är belagda med restriktioner och får inte beskäras för hårt. Boende med P-plats under beskärningsområdet har informerats om att bilarna måste vara borta från kl 07.