Våra hus har ett fiber-baserat Internet och vi äger områdesnätet. Bredbandstjänsten köper vi från Stockholms stadsnät som blev Bredband2 i februari 2024. Du får den teoretiska maxhastigheten 1000 Mbit/s både upp- och nedströms.
För att kunna komma upp i den hastighet behöver man rätt förutsättningar. En generell rekommendation är att ansluta allt som går med Ethernet(kabel) och köra Wi-Fi(trådlöst) för resterande enheter. Ethernet är betydligt snabbare än Wi-Fi. (läs mer), så när du mäter din hastighet gör du det från en enhet ansluten med kabel.
Traditionell tv-tittande minskar stadigt men den som önskar traditionella Tv tjänster kan själv teckna avtal om TV-tjänst.
Som medlem i en förening med gruppanslutning till Bredband2 får du följande mobilerbjudande.
Drifttinformation
För aktuell status för bredbandstjänsten, se driftinformation från Bredband 2:
Felsökning
Vid problem, börja alltid med att köra igenom felsökningsguiden. Med några enkla steg kan du själv kontrollera och felsöka din anslutning. Många av de problem du upplever kan du själv åtgärda genom att följa guiden.
Följ guiden, den har löst de flesta problemen hittills. Du får en fråga om du har ett passivt uttag eller en Fiberkonverter. Alla i vårt område har en Fiberkonverter från Bredband2 (Stockholms stadsnät). Ett tips är också att köra guiden hela vägen till det allra sista steget.
Då finns där en knapp man kan trycka på, så skickas det automatiskt in en felanmälan till Bredband2 så får man snabbast hjälp med sitt bredband.


Bredband2 har flera kontaktvägar för att du ska få en så snabb lösning som möjligt. Chatta, maila eller ring.
Bredband2 tog över supporten på följande routrar från Stockholm Stadsnät; Är det något utöver dessa så måste personen själv felsöka/eventuellt köpa ny router.
– D-link R15
– Inteno EG500, FG101 & FG500
– Genixis Inteno E600
– Genexis Twist-Router och fiberkonverter
Viktig information om WiFi och EG400
Vi vill klargöra vad samfälligheten ansvarar för när det gäller fiber och WiFi, samt vad som är varje hushålls eget ansvar. Samfälligheten ansvarar för att fiberanslutningen fungerar och för support av EG400 som fiberkonverterare. WiFi och dess funktionalitet är dock helt och hållet upp till varje hushåll att hantera. Samfälligheten ser till att fiberinfrastrukturen fungerar fram till varje fastighet. Bredband2 hanterar support för fiberkonverteraren.
WiFi är varje hushålls eget ansvar. Detta innebär att välja, installera och konfigurera en WiFi-router eller accesspunkt som uppfyller era behov. Att felsöka och underhålla det egna WiFi-nätverket.
Om EG400 och dess WiFi-funktioner
EG400 har en inbyggd WiFi-funktion som kan fungera bra för enklare behov, exempelvis i en lägenhet eller för grundläggande internetanvändning. Samfälligheten rekommenderar vi att ni själva investerar i en modern WiFi-accesspunkt, exempelvis en med WiFi 6 eller WiFi 6E. Tekniken har gjort stora framsteg sedan EG400 lanserades 2017, och moderna enheter erbjuder betydligt bättre prestanda och funktionalitet.
Om ni har frågor om EG400:s grundläggande funktioner, kan ni kontakta Bredband2.
För bästa möjliga WiFi-prestanda i hemmet kan det vara bra att ta hjälp av företag som specialiserar sig på montering, installation och optimering av trådlösa nätverk. Ett exempel är Nordic Smart Homes, som har fått positiva omdömen från boende i området. De använder Unifi-produkter och utför signalmätningar för att säkerställa optimal täckning och hastighet.